Spread the word!

Het delen van de berichten op dagelijksedialogen wordt erg gewaardeerd! Spread the word of dialogue.

zondag 12 januari 2014

Aap, noot, Mies, dialoog

Vandaag stond vooral in het teken van een werkdialoog met mijn 125 m2 zwarte grond dat volkstuin heet.
Prachtig weer, dus een prima gelegenheid om over te gaan naar het "simpele handwerk" zoals Ken Wilber het noemt om de hersenen de kans te geven even niet zo druk bezig te zijn met de gedachtestroom.
Op de terugweg tijdens het fietsen dacht ik aan morgen. We hebben dan een bijeenkomst van de dialoogbegeleidingsgroep die zich bezig houdt met de implementatie van de dialoog in onze grote organisatie. Een avontuur dat ik al eerder noemde, maar in essentie bedoeld is om een dialogisch-organisatie klimaat te realiseren om de jongeren heen die wij helpen. De professionals die met de jongeren de dagen doorbrengen zijn gebaat bij directe leidinggevenden en management die ook weet hebben van wat dialoog is, er in willen investeren en uit willen dragen.

Waarom is dialoog dan zo belangrijk voor onze jongeren, en volgens mij, jongeren in het algemeen? Jelle Jolles, hoogleraar 'Hersenen, gedrag & educatie' aan de Vrije Universiteit Amsterdam legt uit welke factoren vanuit opvoeding en opleiding belangrijk zijn voor jongeren. Hij noemt steun, sturing, inspiratie en motivatie, waar ik graag dialoog aan toe wil voegen. Het ontwikkelende brein, en daarmee bedoel ik het vorm krijgen van het abstractievermogen dat bij de groei van de frontale cortex hoort, is gebaat bij feedback, maar nog meer bij uitdaging. Uitdaging om terug te blikken, vooruit te kijken, je te verplaatsen in een ander, eerst na te denken voor je antwoord geeft, te organiseren, los van je emoties rationeel kunnen blijven denken en nog veel meer. Mijn ervaring is dat in dialoog met jongeren een krachtige impuls is in steun, sturing, inspiratie en motivatie.Tijdens een dialoog met jongeren sta je soms versteld van de transformatie die zij ondergaan van drukke jong-adolescenten naar geconcentreerde deelnemers die heel actief betrokken zijn (mits het onderwerp ze maar aanspreekt en zij een volwaardige rol hebben in het geheel.
Op dit filmpje (dat ik maar niet ingesloten krijg) https://www.youtube.com/watch?v=EGrn3aAivAM zie je leerlingen van het Albeda College in Rotterdam-zuid heel serieus aan de slag met dialoog. Selecte groep, top locatie en even goede ondersteuning van docent Klaasheel.
Dialoog op school moet, voor leerlingen, docenten, ouders, omdat het ze verder helpt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten