Spread the word!

Het delen van de berichten op dagelijksedialogen wordt erg gewaardeerd! Spread the word of dialogue.

zondag 2 maart 2014

Luisteren, een gedicht

      
Als ik je vraag naar mij te luisteren
en je begint mij adviezen te geven,
dan doe je niet wat ik vraag.


Als ik je vraag naar mij te luisteren
en jij begint mij iets te vertellen
waarom ik iets niet zo moet voelen als ik het voel,
dan neem je mijn gevoelens niet serieus.


Als ik je vraag naar mij te luisteren
en je denkt dat je iets moet doen,
om mijn probleem op te lossen,
dan laat je mij in de steek,
hoe vreemd dit ook mag lijken.


Maar wanneer je eenvoudig aanvaardt,
dat ik voel wat ik voel,
ongeacht hoe dat gevoel ook moge zijn,
dan kan ik ophouden te trachten je te overtuigen
en kan ik de taak aan om te beginnen te begrijpen,
wat er achter dit gevoel schuilgaat.


Misschien is dat de reden
waarom voor sommige mensen bidden werkt,
omdat God niets terugzegt
en Hij geen adviezen geeft
of probeert om de dingen voor je te regelen.
Hij luistert alleen maar
en vertrouwt erop dat je er zelf wel uitkomt.


Dus, alsjeblieft, luister alleen maar naar me
en probeer me te begrijpen.
En als je wilt praten, wacht dan even
en ik beloof je dat ik op mijn beurt naar jou zal luisteren.


Leo Buscaglia
(1924 – 1998)

4 opmerkingen:

  1. @mensindialoog je schrijft op je blog Het delen van de berichten op dagelijksedialogen wordt erg gewaardeerd! Spread the word of dialogue. Het zou fijn zijn als je ook aangeeft waar je zelf zo af en toe je ideeën vandaan haalt. Of is dit puur toeval ? http://www.ronaldosephius.nl/2012/09/24/luister-gedicht/ nadat je had geschreven over de talking stick waar ik toevallig ook over schreef http://www.ronaldosephius.nl/2012/11/23/ik-de-stok-jij-de-veer/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ronald,

    Dank voor je bericht. Ik probeer zoveel mogelijk de bronnen waar ik uit put onderaan de blogs weer te geven en mocht er een gemist hebben dan hoor ik dat inderdaad graag. Ik struin het hele www af naar noemenswaardige info over dialoog en zou best wel eens een verwijzing kunnen missen.

    Het gedicht hangt al jaren bij ons in huis en mijn vrouw kwam op het idee om het te delen op het blog dus die samenloop is inderdaad toeval (of synchroniciteit). Wel heel mooi gedicht trouwens.

    Mooi om te zien dat jij ook zo begaan bent met dialoog en wezenlijk luisteren. Misschien eens afspreken voor een face to face dialoog?

    Beste groet, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Teksten over de talking stick en het gedicht van Buscaglia zijn overal te vinden op het internet. Lijkt me niet dat dat nu toevallig 'gepikt' is van een website.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begrijp je reactie niet goed anoniem. Kun je me uitleggen waar je aan refereert?

      Verwijderen