Nog een uurtje wachten in het zonnetje in Groenekan, waar ik
straks bij EMC een avond mag bijwonen over het creëren van ontwikkelruimte voor
innovatieve teams. Dialoog speelt daar een belangrijke rol in. Ik heb er in een
eerder blog al over geschreven, maar ben nu op zoek naar de verdieping.
De nieuwsgierigheid om hier naar toe te gaan is omdat het
nauw aansluit bij de inhoud van het boek dat Kees en ik aan schrijven zijn over
leidinggeven en samensturing.
Karin Derksen legt straks uit hoe Teams die werken aan innovatieve ontwikkelruimte
deze kunnen realiseren.
Hoe maken teams die ontwikkelruimte, in de samenwerking met elkaar en hun omgeving? En op welke manier ondersteunt leiderschap
.Een blik in de reader “Ontwikkelruimte voor innovatieve teams”zegt:
Werk wordt alsmaar complexer en dat vraagt om continue verandering, vernieuwing en verbetering. Organisaties werken daartoe steeds meer met teams, waarin elk teamlid zijn eigen expertise, kennis en ervaringen inbrengt. Als ze goed samenwerken kunnen ze die complexe uitdagingenveel beter aan (Goleman, Boyatzis & McKee, 2002). Echter met de juiste mensen in het team is het nog niet vanzelfsprekend dat de diversiteit in het team productief wordt gemaakt; daarvoor hebben teams ontwikkelruimte nodig (Coenders, 2008; Derksen, de Caluwé & Simons, 2011). Ontwikkelruimte is een sociale ruimte, die teams in interactie met elkaar en hun omgeving maken. In de optimale ontwikkelruimte voelen teamleden zich vrij en uitgenodigd om hun kennis, ervaringen en ideeën met elkaar te delen. Die ruimte daagt uit en is tegelijkertijd veilig; teamleden voelen zich vrij om risico’s te nemen en te experimenteren (Edmondson, 1999). Teams maken ontwikkelruimte in de interactie met elkaar en hun omgeving. In de optimale ontwikkelruimte voelen teamleden zich vrij en uitgenodigd om hun kennis, ervaringen en ideeën met elkaar te delen. De ontwikkelruimte is heel dynamisch en kan per moment en situatie anders worden beleefd.
De vier dimensies van de ontwikkelruimte ‘Model voor ontwikkelruimte’
Ze worden hier kort toegelicht..Een blik in de reader “Ontwikkelruimte voor innovatieve teams”zegt:
Werk wordt alsmaar complexer en dat vraagt om continue verandering, vernieuwing en verbetering. Organisaties werken daartoe steeds meer met teams, waarin elk teamlid zijn eigen expertise, kennis en ervaringen inbrengt. Als ze goed samenwerken kunnen ze die complexe uitdagingenveel beter aan (Goleman, Boyatzis & McKee, 2002). Echter met de juiste mensen in het team is het nog niet vanzelfsprekend dat de diversiteit in het team productief wordt gemaakt; daarvoor hebben teams ontwikkelruimte nodig (Coenders, 2008; Derksen, de Caluwé & Simons, 2011). Ontwikkelruimte is een sociale ruimte, die teams in interactie met elkaar en hun omgeving maken. In de optimale ontwikkelruimte voelen teamleden zich vrij en uitgenodigd om hun kennis, ervaringen en ideeën met elkaar te delen. Die ruimte daagt uit en is tegelijkertijd veilig; teamleden voelen zich vrij om risico’s te nemen en te experimenteren (Edmondson, 1999). Teams maken ontwikkelruimte in de interactie met elkaar en hun omgeving. In de optimale ontwikkelruimte voelen teamleden zich vrij en uitgenodigd om hun kennis, ervaringen en ideeën met elkaar te delen. De ontwikkelruimte is heel dynamisch en kan per moment en situatie anders worden beleefd.
De vier dimensies van de ontwikkelruimte ‘Model voor ontwikkelruimte’
• Toekomst creëren gaat over de gezamenlijke stip op de horizon. Daarin stelt een team gezamenlijk een resultaat of kernvragen vast. ‘Gezamenlijk’, want persoonlijke verbinding met de kernvragen of resultaten waar je als team aan werkt, is een belangrijke voorwaarde. Een team werkt niet los van zijn omgeving, het spant zich in om toegevoegde waarde daarvoor te creëren. Een team kan toekomst creëren voor de lange termijn of de korte termijn. Dus ook: ‘Wat willen we vandaag in ons overleg bereiken?’
• Reflecteren vraagt van het team dat het vanuit verschillende perspectieven kijkt naar het vraagstuk en de oplossingen. Wat vindt onze klant of onze opdrachtgever? Past dit binnen wet- en regelgeving? Of: laten we eens kijken vanuit de ‘zonnige en de schaduwkant’. Ook
reflecteren op de samenwerking en het proces, maakt deel uit van deze dimensie. Het is een meer beschouwende, onderzoekende dimensie.
• Organiseren gaat over de zaken geregeld krijgen. Heldere afspraken maken met elkaar. Het coördineren van de activiteiten die moeten worden uitgevoerd: wie doet wat, wanneer, hoe en met welke middelen? Ook een belangrijk aspect is het organiseren van (tijdige) betrokkenheid van relevante partijen buiten het team.
• Dialoog voeren is de belangrijkste communicatievorm om ontwikkelruimte te creëren. Actief luisteren en goed (kritisch) doorvragen op de inbreng en ideeën van andere teamleden, echt willen begrijpen wat een ander bedoelt, is cruciaal voor het creëren van ontwikkelruimte. Het vragen van feedback aan elkaar en aan de omgeving maakt hier ook deel van uit.
Morgen geef ik mijn reactie op de avond en het model. Buonanotte.
Boeiend model. Ben heel benieuwd naar wat je hebt gehoord en gezien… Vooral de twee dimensies toekomst creëren en reflecteren komen ook stevig in ons boek aan bod. Herken tegelijkertijd ook ons :Hart - Hoofd en Handen & bezieling tot vrijdag
BeantwoordenVerwijderen