Spread the word!

Het delen van de berichten op dagelijksedialogen wordt erg gewaardeerd! Spread the word of dialogue.

woensdag 23 april 2014

Dag 113 - Dialoog over dialoog

 Zelf heb ik ook ervaren dat ik mensen probeer te overtuigen van de meerwaarde van de dialoog terwijl ik weet dat overtuigen niet de meest praktische manier is om anderen  enthousiast te krijgen. Ook in de samenwerking met Kees Schilder heb ik zo'n moment meegemaakt.
Hetzelfde gebeurde Hartger Wassink. Hij schreef letterlijk: "Deze week begeleid ik een groep leidinggevenden die graag meer wilden weten over de dialoog. De grote valkuil daarbij is dat ik een monoloog over de dialoog ga houden. Dan schiet het z’n doel voorbij. Ik pieker me vaak suf over hoe ik uitleg wat een dialoog is. Het beste antwoord is eigenlijk: je moet het ervaren. Dus, gek eigenlijk dat ik dat niet eerder bedacht heb, heb ik voor de bijeenkomst een dialoog over de dialoog voorbereid. Die werkvorm deel ik in dit blog met jullie.
Eerst even wie Hartger is.
Hartger  is als organisatiepsycholoog actief op het grensvlak van onderzoek en advieswerk in de onderwijssector. Vanaf 1999 werkt hij afwisselend als onderzoeker en adviseur in de onderwijssector. Hij heeft zich gespecialiseerd  in de samenwerking tussen leraar, leidinggevende en schoolbestuur.

Die werkvorm heeft hij maar gelijk op z’n website gezet, omdat er misschien iemand anders er ook nog wat aan heeft. Copyright als right to copy. Een man naar m'n hart. Nu de werkvorm, die minutieus is uitgeschreven. Ook ik hoop dat jullie er mee aan de slag kunnen als start van werken in dialoog.


Ik ga uit van een groep van maximaal 10 mensen. Je hebt nodig: een rustige ruimte, waar je niet onverwacht gestoord wordt, voldoende tijd, en deelnemers die voorbereid zijn op een vertraagd gesprek. Als materiaal een stapeltje kaarten met afbeeldingen. Eventueel een flip-over of bord waarop je de centrale vraag schrijft
.
Centrale vraag: wanneer is een contact een dialoog?

0:00  Kies ieder een afbeelding uit (bijvoorbeeld uit een stapeltje briefkaarten)
0:05  Ieder beschrijft in een paar woorden aan de anderen waarom je dit associeert met ‘dialoog’. Noteer ondertussen welke kaart van de anderen je het meest opvalt
0:10  Ieder vraagt een ander, wiens kaart het meest opgevallen is: waarom die kaart? De aangesprokene reageert kort
0:30  Ieder denkt na over een voorbeeld van een moment in een contact, waarin hij of zij aarzelde hoe te reageren
0:35  We vragen iemand over dat moment te vertellen en we zoeken samen in het gesprek naar precies het moment waarop de aarzeling zat
0:45  Dan formuleert ieder voor zich, beknopt, wat hij op dat moment zou doen. Wat zou je denken? Hoe zou je je voelen? Welke principes spelen hierbij voor jou een rol? Het gaat niet om advies geven; het gaat erom dat je je verplaatst in de situatie, als een toneelspeler die een rol speelt. Hoe zou jij die rol zo authentiek mogelijk invullen?
1:05  Indien gewenst noteert ieder hier wat over; welk inzicht ontstaat er door deze
verschillende invullingen die aan de situatie gegeven worden?
1:10  Degene die de casus inbrengt, reflecteert op de reacties van de anderen
1:20
We reflecteren samen over wat dit ons aan inzicht geeft over de dialoog
1:30 Einde

Elementen van een dialoog:
- Gelijkschakelen: ieder begint met dezelfde vraag en dezelfde bron
- Vertragen: geen druk van een agenda voelen, die zo snel mogelijk moet worden afgerond
- Goed luisteren als je luistert: en weinig woorden gebruiken als je spreekt
- Respons geven, dat wil zeggen: proberen aan te sluiten bij wat de vorige spreker gezegd heeft
- Vanuit een concreet voorbeeld werken: een dialoog werkt pas als er een echte situatie, vanuit de ervaring van een van de deelnemers wordt besproken
- Verplaatsen in de ander; je probeert zo goed mogelijk de situatie waar te nemen vanuit de positie van de ander
- Reflecteren: ieder ontleent aan het gesprek zijn eigen opbrengst, er is geen oplossing of afspraak



De Professionele Dialoog 2014 - www.professioneledialoog.nl - overname met bronvermelding toegestaan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten