Spread the word!

Het delen van de berichten op dagelijksedialogen wordt erg gewaardeerd! Spread the word of dialogue.

vrijdag 10 januari 2014

Trainer, dialoogprocesbegeleider of gewoon dialoogfan

Morgen geef ik de hele dag training dialooggericht communiceren aan 4e jaars HBO studenten aan de SPSO (academie voor integrale menswetenschappen). Alleen al leuk omdat ik daar zelf gestudeerd heb en nog steeds graag in Huis ter Heide kom. De prachtige beboste omgeving met het statige kasteel doen me denken aan de tijd dat ik op het CIOS zat in Overveen. Locaties en gebouwen die je bijblijven door hun uitstraling.
Helaas heeft onze kat Dirk op magische wijze een combinatie van toetsen weten in te drukken waardoor mijn laptop zwart werd en bleef. Zoals vaker heb ik niet altijd alles opgeslagen op de harddisk of "in the cloud" dus een flink stuk voorbereiding was weg. Even rustig ademhalen en gewoon overnieuw beginnen. Zal wel nodig zijn dat het gebeurt.
Training dialooggericht communiceren lees ik en haper even. Heb ik wel vaker gehad als ik denk aan dialoogtrainer bv. Kun je een dialoog wel trainen? Je kunt het begrijpen, de meerwaarde zien, er in willen investeren en ermee aan de slag gaan. Als dat trainen is ok. Maar als poppetje voor de groep, maakt mij dat dialoogtrainer. Het klinkt me weer vreemd in de oren.
In het blog van vandaag deel ik graag mijn presentatie die ik morgen gebruik als leidraad. Het lijkt veel, maar sommige slides gaan na 4 seconden weer weg en ja, er staat soms veel tekst op wat niet "mag" in een PowerPoint, maar mijn ervaring is dat deelnemers het net zo vaak interessant vinden als irritant. Niet alle oefeningen staan er in omdat deze zich vaak tijdens de dag zelf wel aandienen en doen we ze spontaan. Soms vragen deelnemers er om, ook prima. Morgen doe ik verslag van de trainingsdag, wat eerder een ervaringsdag mag worden. Mensen na een paar korte inleidingen met elkaar het bos in sturen voor een heerlijke wandeling, waarin ze hopelijk mogen ervaren hoe diep luisteren, met open hart, open geest en open wil kan zijn. Op de opleiding tot dialoogprocesbegeleider kwamen we ook in gesprek over de titel dialoogprocesbegeleider. Het voelde zo belerend, zo uit de hoogte. Zelfs de term opleiding moest er aan geloven. Was het wel een opleiding? Was het een professioneel samenkomen? Whatever. Het was boeiend, bruikbaar en leverde heel veel momenten en ontmoetingen op die je dialoog mag noemen en daar gaat het om. Trainer dialoog? Doet u maar dialoogpromotor. Klinkt ook nog :-) De presentatie heeft het right to copy.

1 opmerking:

  1. Dialooggericht communicant. Kinderjuf die mocht leren op een vrij school. Rob

    BeantwoordenVerwijderen