Spread the word!

Het delen van de berichten op dagelijksedialogen wordt erg gewaardeerd! Spread the word of dialogue.

woensdag 8 januari 2014

Dialoog, samen en muziek



Muziek is bij uitstek de taal van de mens, een taal die vrijwel alle mensen uit alle culturen verstaan, begrijpen en gebruiken

Van alles in mijn hoofd en nu al boeiende contacten gelegd, afspraken gemaakt en reacties gekregen. Een paar berichten als concept in wording en dan ineens komt er een filmpje voorbij van een Ierse cupsong demonstratie.

Wat me boeit en raakt is het samen in het filmpje. Samen is natuurlijk een heel wezenlijk deel van een dialoog. De bereidheid om samen te denken, samenspraak en samen doen. Zoals ik al eerder zei zijn er verschillende manieren waarop dialoog toepasbaar is en ik denk dat muziek een prachtige vorm is om de weg open te krijgen voor een verbale dialoog.


Helaas lag bij ons thuis een sterk accent op sporten en niet op muziek. Meezingen is nog een optie, maar een instrument bespeel ik niet. Wat me boeit in muziek en de twee filmpjes die ik hier deel, is de mate waarin de muzikanten in staat zijn om af te stemmen, mee te resoneren en aan te sluiten bij de ander. Dialoog vraagt hetzelfde, maar met woorden is het vaak moeilijker. Emoties krijgen een groter aandeel in de wisselwerking en kunnen verstorend werken. Nog een voordeel van muziek is dat het vraag om continuïteit, een verloop en een afronding. In een dialoog zijn deze ook nodig maar veel minder inzichtelijk. Muziek is een prachtige inleider voor welke dialoog ook en veel beroemde artiesten hadden dit begrepen.

“One good thing about music, when it hits you, you feel no pain.” Bob Marley
“Music expresses that which cannot be put into words and that which cannot remain silent” 
Victor Hugo
“If I were not a physicist, I would probably be a musician. I often think in music. I live my daydreams in music. I see my life in terms of music.” Albert Einstein

Geniet van de filmpjes.

1 opmerking:

  1. Joop,
    Ben aan het "inlezen" 4-2. De schaatser en het eind van de sliert is nog even het gevoel. Dialoog is naast verbaal, gelukkig ook een eigenschap van meer sensorriek. Dialoog is ook samen samenspelen met elkaar en ook anderen.
    Rob, nog even profielloos (pas niet in set), komt.

    BeantwoordenVerwijderen