Vader Fekke |
Mijn dochter Lucia is nu 11 en groeit al vertrouwd op met gesprekken die net iets verder gaan dan gemiddeld, zonder daarin te overdrijven. Iets dat ook gestimuleerd wordt op de vrije school waar ze op zit. Dialoog is nog vooral een begrip waar pap erg druk mee bezig is, maar als ik haar hoor spreken en vooral zie luisteren bespeur ik al een ruimdenkendheid en vooral vertraging in reageren die niet algemeen is bij kinderen van haar leeftijd. Ik vind het belangrijk om te horen wat haar beweegt, waar ze mee bezig is en hoe ze de dagen ervaart. Waar haar hart sneller van gaat kloppen en waarom.
Ik word regelmatig gevraagd om te bemiddelen bij ouders die een oplopend conflict hebben met hun puberende tiener. Vaak blijkt dat dan door verschillende oorzaken er al een flinterdunne communicatielijn was. Als de kinderen dan door de pubertijd egocentrisch worden, zich af willen zetten tegen opvoedgezag en zaken zelf willen bepalen en uitvinden, willen de ouders graag met ze in gesprek, weten waarom ze doen wat ze doen. Die gesprekken zijn dan van een dusdanige orde dat er al een stevige communicatiebodem aanwezig moet zijn wil er überhaupt nog gesproken kunnen worden van een gesprek. Gaby Stroecken schrijf in haar boek Het miskende kind in onszelf
Lucia |
Op de site van Sientias las ik :"Dat kinderen net als wetenschappers middels hypotheses, experimenten en trial and error leren, is niet voor niets, zo tonen de onderzoekers aan. Op deze wijze leren blijkt namelijk veel effectiever dan wanneer kinderen direct de oplossing van een probleem in de vorm van een instructie voorgeschoteld krijgen. Het onderzoek levert dan ook wel enkele aanbevelingen op voor ouders. Zo moeten ouders hun kinderen niet teveel vertellen of teveel kennis opdringen: laat ze het zelf maar uitzoeken. “Wat we ze moeten geven is een veilige, rijke omgeving waar deze natuurlijke vaardigheden om de wereld te verkennen, te testen, wetenschap te bedrijven, de vrije hand krijgt.”
Dezelfde veilige en rijke omgeving geeft ze ook de ruimte om hun innerlijke wereld te verkennen en te delen in een dialoog.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten