Spread the word!

Het delen van de berichten op dagelijksedialogen wordt erg gewaardeerd! Spread the word of dialogue.

vrijdag 9 mei 2014

Dag 129 - Cliënt-oriënterend werken, leiderschap en dialoog

Kees in schrijversflow
Vandaag weer hard gewerkt aan ons boek, dit keer in seat2meet in Utrecht Hoog Catharijne. Wat is het toch een boeiende klus en wat een verademing als je samen, letterlijk binnen 5 minuten, gewoon door het gesprek aan te gaan, elkaar zo weet te stimuleren in denken dat de ene na de andere creatieve gedachte binnenkomt. Een hele productieve dag, maar vooral heel inspirerend. Ontstane nieuwsgierigheid kan enigszins getemperd worden door het volgende bericht dat de uitgever uit laat gaan naar tijdschriften en boekwinkels.

Leiding geven aan samensturing… kan dat? over Cliënt-oriënterend  werken, leiderschap en dialoog, door Kees Schilder & Joop Boukes
Doelgroep: Iedereen die mee wil denken over cliënt-oriënterend  werken en zoekt naar praktische verhalen. Iedereen met hart voor de cliënt en die op zoek is naar het goede verhaal over veranderen en samensturing.

Over zelfsturing wordt tegenwoordig veel geschreven. Dit boek gaat over Samensturing omdat juist de verbinding tussen jezelf en de ander tot verdieping en vernieuwing kan leiden.
In dit toegankelijk geschreven boek komen letterlijk mensen van de werkvloer aan het woord die het begrip ‘de cliënt centraal’ handen en voeten geven. 
De auteurs brengen de theorie terug naar de basis: verbinding, verdieping en inspiratie.
Wat is samensturing? Wat is er nodig voor samensturing?
Leidinggeven aan samensturing is een uitdagende verkenning op de grens van praktijk en theorie. 

Het werken aan het boek is niet alleen inspirerend (en hopelijk het lezen ook), maar ook heel hard nodig. Zelfs de Inspectie voor de Gezondheidszorg schrijft al in een Nieuwsbericht op  28-11-2011: "Terugdringen vrijheidsbeperking niet zonder dialoog met de cliënt". Een praktijk die ik uit eigen ervaring zeer frequent heb meegemaakt. Los daarvan zijn er natuurlijk legio andere voorbeelden te bedenken waar de dialoog van grote meerwaarde was geweest in de omgang met "cliënten". Waarom steeds "Cliënten"tussen aanhalingstekens? Omdat wij meerwaarde zien om mensen mensen te noemen, met of zonder hulpvraag.

Het nieuwsbericht van de inspectie verteld verder: "Verbeteringen mogelijk"
Voor elke cliënt in de gehandicaptenzorg wordt een ondersteuningsplan opgesteld. Daarin is beschreven wat de problematiek is, wat de cliënt aan zorg nodig heeft en hoe die zorg er in de dagelijkse praktijk uitziet. De inspectie concludeert dat het uitvoeren van het ondersteuningsplan beter kan. Het merendeel van de zorgaanbieders heeft bijvoorbeeld onvoldoende geïnventariseerd wat eventuele risico’s zijn. Ook het formuleren van haalbare, concrete werkdoelen voor de cliënt verdient meer aandacht. Ook bij het toepassen van vrijheidsbeperking zijn verbeteringen mogelijk. Daarnaast gaat de helft van de bezochte locaties onvoldoende de dialoog aan met de cliënt of zijn vertegenwoordiger. Men betrekt hen slechts passief bij het ondersteuningsplan of bij afstemming over het toepassen van vrijheidsbeperkende maatregelen.

Ik hoop van harte dat het boek een bijdrage mag leveren aan het opbouwen van relaties met "cliënten" die een dialoog mogelijk maken. Waar we tijdens ons samenzijn vandaag ook weer achter kwamen is hoe het begrip dialoog uitgehold is. Moesten we niet een andere term gaan gebruiken, werd de vraag. Nee, was het antwoord. We hopen met het boek ook aan eerherstel te doen aan de dialoog, waar het essentieel voor staat. Gelijkwaardigheid, wederkerigheid, respect, luisteren om te begrijpen, samenspraak, menselijkheid.

Dat er ook een dialoog nuttig kan zijn zag ik op alle gepasseerde stations van de NS. Stakend reinigingspersoneel zorgt voor heel troep, veel overlast, mensen gaan zich minder bekommeren om wat zij zelf doen met hun afval, worden langzaamaan a-socialer, worden wat ze zien bijna. Een enkeling probeert nog vuil weg te werken in een overvolle bak, maar besluit ook uiteindelijk het maar op de grond te gooien.
Gekscherend zie ik een blad van de metro met de kop "Gezond", vol met artikelen die mensen moeten bewegen producten te kopen, of dingen te doen die ze gezonder maken.
Gezonder maken begint met een gezond gesprek. Ik zeg; in dialoog gaan met de reinigingswerkers!

Moe maar voldaan zeg ik weer A domani!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten