Spread the word!

Het delen van de berichten op dagelijksedialogen wordt erg gewaardeerd! Spread the word of dialogue.

dinsdag 6 mei 2014

Dag 126 - Ont-moeten

Vandaag volg ik de wijze raad van Aly op en gun mezelf wat rust en contemplatie. Ik deel met een warm gevoel haar reactie op "Dialoog met ....?" en eindig met een stukje gedicht over ontmoeten. Vandaag dus even ont-moeten in de zin van niet-moeten.
Een (dialoog)ontmoeting kan alleen maar plaatsvinden in een sfeer van openheid en vertrouwen. Hierbij sluit ook aan dat je jezelf pas kan zijn als de anderen dat ook kunnen, pas gelukkig kunnen zijn als je ziet dat de anderen ook gelukkig zijn. Maar die sfeer van verbondenheid is er meestal niet meteen bij de eerste ontmoeting. Als je dan eenmaal die verbondenheid met elkaar hebt ervaren , moet je er blijven aan werken om dat zo te houden. Het thema van morgenavond. A domani!

Dag Joop
Ik reageer aan de hand van de prachtige feedbackregels die ik tijdens de opleiding tot dialoogprocesbegeleiden  heb mogen leren:

1. Waar word ik blij van?

Ik lees je blog, ik open hem elke dag, soms pas later. Elke keer opnieuw word ik herinnerd aan het bestaan van deze oude traditie, aan het enthousiasme waarmee deze door jou wordt gepromoot, aan alle mensen die ik door jouw blok mag leren kennen: zo veel initiatieven,  zoveel mensen die hier mee bezig zijn. Het moet wel een betere wereld worden als we zo met ons allen doorgaan en deze wijze van met elkaar in gesprek zijn, een/de dialogische houding voortzetten en verbreiden.

2. Waar zou ik mee geholpen zijn?
Een enkele blog voorzie ik van het onderwerp in de titel en bewaar ik. Sommige klik ik open en laat het daar bij. Er is zoveel tekst, ik kan ze niet allemaal lezen. 
En dan ook nog 7 dagen per week. Ik zou geholpen zijn met kortere blogs, met een inhoudsopgave misschien, met ...........? 
Ik zou blij worden van praktijkvoorbeelden, vooral ook daar waar het moeilijk gaat in de praktijk, waar de dilemma's boven tafel komen, want de dialoog werkt niet altijd en overal. 

3. Welke zielkwaliteit herken ik?
Je enorme gedrevenheid en je geloof en vertrouwen in de dialoog, en je tomeloze energie en daadkracht. 

Tot zover mijn eerste reactie;
Ik gun je wat rust en contemplatie..........

hartelijke groet
Aly

Ontmoeten is...

 de stap durven zetten.
 Je ware gezicht durven tonen,
 je vrees en onzekerheid
 opzij schuiven,
 je vertrouwen aan iemand schenken,
 weten dat je geborgen bent.
 Ontmoeten is...
 niet te veel vragen stellen,
 aandringen of uitpluizen,
 beslag leggen
 of veroordelen.
 Ontmoeten is...
 nooit 'moeten',
 het is aanvoelen,
 luisteren,
 stil worden.
 Ontmoeten geeft...
 nieuwe horizonnen
 aan je leven.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten