Spread the word!

Het delen van de berichten op dagelijksedialogen wordt erg gewaardeerd! Spread the word of dialogue.

maandag 7 april 2014

Dag 97 Dialoog en spiritualiteit


Dialoog en spiritualiteit
Eelco de Geus
 ‚Al het werkelijke leven is ontmoeting’ (Martin Buber)

Soms, als we dialoog op scholen, of in organisaties begeleiden, wordt me duidelijk voor ogen gevoerd, hoe ingewikkeld menselijke relaties toch zijn.
We waren de laatste weken in een aantal schoolklassen, waar zoveel spanning en conflictpotentiaal naar voren kwam, dat het nauwelijks mogelijk was naar elkaar te luisteren en vrij en open met elkaar te kunnen spreken.  Ik herinner me  een dialoog in een team, waarin een grote voorzichtigeheid de boventoon voerde, omdat het blijkbaar te gevaarlijk was om zichzelf open en authentiek in te kunnen brengen.
Als ik dan thuis kom, verlies soms enigzins de moed. Weet niet meer precies, waarom  het voor mij ook alweer gaat, waarom ik deze dialogische weg vervolg. Ik zet allerlei vormen  in, zoals bijvoorbeeld de dialoogcirkel, of ook andere methoden, en merk dat ik vurig hoop, dat deze vormen ons helpen een andere ruimte te betreden, waarin we gelijkwaarig, respectvol en authentiek met elkaar kunnen omgaan. Als dat dan niet gebeurt, als ook de vorm of methode ons niet meer helpt om nader tot elkaar te komen en ons maar weinig verder in de gewenste richting brengt, dan is het deze vraag die indringend aanklopt: wat doe ik hier eigenlijk, waar gaat het werkelijk om voor mij?
Onlangs vroeg iemand in een inleidende dialoog- workshop of dialoog ook een transpersoonlijke, spirituele dimensie heeft. Ik was werkelijk verrast door deze vraag. Toont zich dat niet vanzelfspekend in de cirkels, dacht ik? In het gemeenschappelijke denken, in de reflectie op het eigen denken, in de stiltes en de verlangzaming, in alles wat ontmoeting in ons oproept? In het uitstellen van de impuls om te oordelen, het waarnemen van de eigen authentieke impuls? In de principes van gelijkwaardigheid, openheid en respekt, in de intentie om alle zienswijzen  te inkluderen en niets uit te sluiten?
Imliciet is het leven van en met dialogische principes een zuiver spirituele weg, doordringt van transpersoonlijke kenmerken, we benoemen het aleen zo zelden expIiciet. Als ik over dit aspect van dialoog spreek , en bewust woorden geef aan de spirituele kant van dialoog, dan is me weer geheel duidelijk, waarom deze diaslogische weg zo belangrijk voor me is.
Dat het uiteindelijk niet om een vorm of methode gaat, hoe behulpzaam dat ook moge zijn, maar om en visioen, een behoefte, en om hoop.

In dialoog bewegen we ons in een veld van intermenselijkheid. We laten onze eigen beperkte zienswijzen en ervaringswereld achter ons en stellen ons open voor datgene wat de ander beweegt. We gaan ervan uit, dat er zoiets bestaat als ‚het geheel’, en dat onze ervaringen, overtuigingen en waarden weliswaar belangrijke, maar toch gefragmenteerde delen van dit grotere geheel zijn.
We zijn bereid om ons, voorbij aan onze eigen waarden  en normen, te  openen voor datgene wat zich wil ontvouwen, als we ons op dat grotere geheel inlaten.  We zijn dan niet langer (of liever gezegd ;langzaam steeds minder’,) gefokusseerd op en daardoor geidentificeeerd met onze eigen persoonlijke individuele wereld, we ervaren ons meer en meer als representanten van een aspekt van een grotere werkelijkheid. En we laten ons verrassen hoe nieuwe betekenis ontstaat als alle fragmenten zich samenvoegen in een gezamenlijk beeld of perspectief; Betekenis, die geen van ons alleen zou hebben kunnen vinden. We hebben elkaar nodig, elke bijdrage, elke stem en..... de stilte.  Gezamenlijke betekenis wordt vooral dan zichtbaar en ervaarbaar, als we tussen de woorden luisteren, als we contact maken en ook de stilte tussen ons haar werk kunnen laten doen
‚We zien de dingen niet zoals ze zijn, we zien ze zoals wij zijn.’
Op deze dialogische weg worden twee dingen van ons gevraagd. Ten eerste vraagt het van ons, meer en meer de controle los te laten. Controle over hoe we de wereld zien, hoe we over haar denken, hoe ze is en hoe ze zou moeten zijn. Ten tweede nodigt deze weg uit tot het uitnodigen van veelzijdigheid, tegenstrijdigheid en verschillend zijn. Zo begeven we ons  in de stroom van het leven en voegen ons daarin. Sommige mensen noem dit TAO.
Het is geen wonder, dat veel mensen angst voor dialoog hebben. Het zich overgeven aan de stroom van leven, de steeds weer veranderende stroom van zin en betekenis, voelt aan als een avontuur, waarin we ons vaak verloren en orienteringsloos voelen. Het vraagt veel vertrouwen, voordat we daarin kunnen loslaten.
Voor ieder mens is het tenslotte een levenslang proces, om zich telkens weer en telkens meer te voegen in de levensstroom, er niet tegen te vechten, haar aan te nemen, los te laten en ons over te geven, aan datgene wat het leven ons aanbiedt.  De ultieme overgave en zich voegen in deze stroom van leven is uiteindelijk het sterven.
Dialoog is een bewust proces, waarin we telkens weer de bereidheid van ons gevraagd wordt om een beetje te sterven. Onze geest wordt gevraagd steeds weer afscheid te nehmen van datgene dat waaran we we tot dan toe vast wilden houden. Dat betekent dat we onze waarden en voorstellingen van de wereld observeren, maar ze niet als waarheid verdedigen. Niet eraan vasthouden, maar bereid te zijn om ze op te laten gaan in een rivier van telkens veranderende betekenis.  Daardoor helpt het dialogische om innerlijk mee te bewegen, mee te stromen. Dat brengt ons in verbinding met ons zelf en teglijkertijd in verbinding met de ander. In verbinding met het leven en met het ‚grotere’, waarvoor ieder zijn eigen woorden kiest.
Het is een vreedzame weg, omdat we steeds minder aanvallen en verdedigen, maar ons terughouden, reflekteren en ons door en met het Andere voor iets groters openstellen.
Dat is de bron, waarmee ik me verbind als de dialoog moeilijk is. Het is mijn weg, een transpersoonlijke, spirituele weg, een weg van persoonlijke ontwikkeling en van groei. Deze weg te gaan is spannend en rijk, vol mooie en ontroerende, inzichtgevende momenten, vaak ook een niet makkellijke, uitdagende weg. Maar ik blijf erbij, met hart en ziel. Omdat ik geloof dat we de weeldd alleen met elkaar samen veranderen. En vanwege mezelf. Zodat ik ervaren kan, dat ik opgenomen ben in een stroom, een stroom van leven, die groter is dan ik zelf.
Eelco de Geus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten