Spread the word!

Het delen van de berichten op dagelijksedialogen wordt erg gewaardeerd! Spread the word of dialogue.

woensdag 5 februari 2014

Wij - context

Ik weet nog goed hoe blij en verrast ik was toen ik de domeinnaam mensindialoog wilde vastleggen en deze nog beschikbaar bleek. Dat is waar dialoog voor staat vond en vind ik. Mensen met elkaar op een andere manier met elkaar in gesprek en omgaan. Het contact niet laten beperken, doordat de ander anders is door kleur, geloof, wel of niet beperkt, voorkeur of geslacht. Dat verschil maken en zelfs zoeken gebeurt wanneer je de ander(en) tot zij maakt.In een dialoog is het juist van belang zo snel mogelijk de WIJ-context te zien. Of dit nu in een relatie is, in een organisatie of op school, de WIJ-context zorgt er voor dat mensen zich betrokken voelen, waardevol in het proces. Paul de Blot,Hoogleraar Business Spiritualiteit op de Nyenrode Business Universiteit zegt in zijn blog:" In Afrika is het uitgangspunt van het beleid het WIJ waaruit zich het IK ontwikkelt. In tegenstelling tot deze Afrikaanse WIJ-cultuur krijgt voor de West-Europeaan het IK primaire aandacht, waarbij vooral de nadruk valt op het eigenbelang van zijn rechten. Daarbij verarmt de WIJ-cultuur gemakkelijk tot de IK-cultuur". Dick Simon noemt "zij" (THEM) zelfs het meest gevaarlijke 4-letter woord dat er is, omdat daar bijna alle conflicten uit voortkomen. Hij geeft in dit TedX filmpje aan dat er vier begrippen zijn die ons kunnen helpen de tweedeling te voorkomen; bewustzijn, nieuwsgierigheid, compassie en uitdaging. Allemaal begrippen die een dialoog levensvatbaar maken. Heel bewust zijn van je eigen aannames en veronderstellingen, nieuwsgierig zijn naar hoe een ander het ziet en voelt en je uit laten dagen om je zienswijze bij te stellen of aan te laten vullen op weg naar nieuw inzicht. Een ander prachtig filmpje laat zien hoe jongeren de "hitte in de kamer" verduren om toch naar elkaar te blijven luisteren op weg naar meer begrip voor de visie van de ander(en). Het is schijnbaar alleen via Vimeo te bekijken maar meer dan de moeite waard!

Building Bridges film from Building Bridges on Vimeo.

Nog een mooi initiatief is WEDAY, kijk op http://www.weday.com/what-is-we-day/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten