Spread the word!

Het delen van de berichten op dagelijksedialogen wordt erg gewaardeerd! Spread the word of dialogue.

zondag 16 februari 2014

de Verbonden Mens

Dag 47 al weer. Rustig denkend en schrijvend merk ik dat ik me verbonden voel. Verbonden met de mensen die me berichten sturen, Tweets Retweeten of berichten op Linkedin of facebook van me delen. Ik kijk uit naar de korte berichten die ik krijg. Ik voel me verbonden met de schare die mijn blogs leest. Regelmatig maak ik al afspraken om mensen live te ontmoeten naar aanleiding van de blogs.

De Verbonden Mens is zich bewust van de inter-afhankelijkheid met zijn omgeving. Dit besef versterkt de intentie om bruggen te bouwen, overeenkomsten te zoeken met anderen in plaats van verschillen. Alleen maar aandacht geven aan wat ons verschillend maakt, vaak vanuit angst ingegeven, leidt alleen tot afstand en vervreemding. En vervreemding van onze omgeving betekent automatisch vervreemding van onszelf. Dit is wat de Verbonden Mens inziet.

Dit inzicht zorgt voor ander soort communicatie. Doordat er van ego minder sprake is zal er ook minder aanleiding zijn dit ego af te schermen. Noodzaak tot defensieve of agressieve communicatie zwakt dan af en er ontstaat ruimte voor dialoog. Het verschil tussen dialoog en discussie is de afwezigheid cq. aanwezigheid van de intentie om te willen winnen. Een dialoog is een open exploratie van ideeën, waarbij alle partijen (dit kunnen meer dan 2 zijn) bereid en in staat zijn hun eigen ideeën en concepten ‘los’ te houden. Het doel van een dialoog is een dieper inzicht dat gedeeld wordt door alle partijen. Het doel van een discussie is het eigen standpunt te verdedigen en de ander overtuigen middels argumenten. Discussie uit het Latijn betekent ook in stukken hakken, verdelen. Dialoog komt uit het Grieks en betekent woord of rede die ergens doorheen beweegt (dia = doorheen, logos = woord, rede). Deze vrije beweging van concepten staat inderdaad in sterk contrast met de scherp afgebakende, statische ruimte van een discussie.

Volgens de fysicus David Bohm is dialoog zelfs de basis voor alle creatieve processen. In een dialoog
kunnen nieuwe ideeën ontstaan die gedeeld en gedragen worden door alle partijen. Deze creativiteit hebben we hard nodig om de complexe problemen in de wereld op te kunnen lossen. Ook de Dalai Lama pleit al jaren voor dialoog als middel om groepen en volken nader tot elkaar te brengen. Elke dialoog tussen mensen zou moeten beginnen met datgene wat hen verbindt en niet met datgene wat hen verschillend maakt.

Daarom nodig ik de lezers uit om de komende week na te gaan wat de verhouding is tussen het aantal discussies en het aantal dialogen waar men bij betrokken is. Vervolgens kun je de vraag stellen hoe vaak men bewust voor de discussie of de dialoog kiest. Wanneer men teleurgesteld is in het aantal dialogen kan men de vraag stellen wat men probeert te verdedigen of vast te houden. De slotvraag is dan wat er zou gebeuren als men datgene wat wordt vastgehouden los zou laten. Blijf nieuwsgierig! En nog leuker, deel je ervaringen met dialoog op dit blog!

(Bron: homo iunctus)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten