Vandaag een dialoog-studiedag mogen verzorgen voor een VSO school waar wij op de locatie met besloten behandeling bezig zijn. Een grote enthousiaste groep docenten, zorgcoördinatoren, management, etc. die de dialoog als benadering willen omarmen waardoor er ook aansluiting komt bij de beroepsopvoeders die al vertrouwd zijn met dialoog. Ik kan deze presentatie helaas niet online zetten omdat daar materiaal in zit dat eigendom is van de organisatie waar ik niet vrij over kan beschikken. Parel van de dialoogtraining daar is (wat wij noemen) de gemarkeerde dialoog.De Gemarkeerde Dialoog heeft als doel handvatten aan te
reiken voor de dagelijkse omgang met jongeren met een Licht Verstandelijke
Beperking die tevens een psychische/ psychiatrische hulpvraag stellen.
In dit document staat per pathologie beschreven waarmee je
rekening dient te houden om een leersituatie voor de jongere veilig te maken,
waardoor een dialoog tot stand kan komen. Verder staat vermeld hoe je het
proces van ‘stoppen denken doen’ kunt bevorderen en hoe het geloof in het eigen
kunnen aangemoedigd wordt. Hopelijk kan (en mag) ik hier later uitgebreider op terugkomen.
Sinds het blog de netwerken heeft gevonden krijg ik steeds meer boeiende reacties, openingen voor ontmoetingen en materiaal aangeleverd. Bij deze dank voor de acties en interacties.
Gisteren heb ik meteen dus de auteurs van de scriptie gemaild en naast het aanbod om een bijeenkomst te organiseren over de inhoud van de scriptie kreeg ik ook het volgende aardige bericht van Mieke Jaspers:
Dag, De scriptie is zeker online dus ik stuur hem dit weekend op, Groet,Mieke Jaspers Ma,senior consultant Dienst Onderwijs en Onderzoek Fontys Hogescholen.
Zo gauw ik weet waar hij online is deel ik dat op het blog, een echte aanrader!
Verder kreeg ik reactie van Jorus:
Hallo Joop,
Wat leuk om je antwoord op je blog terug te lezen! Een originele manier die geheel past in 'de dialoog' ;) Het lijkt me leuk om een keer mondeling van gedachte te kunnen wisselen. Je expertise in de dialoog spreekt me aan en ik denk dat onze beide visies goed samen vallen om een verrijkende ontmoeting te realiseren. Verderop in dit jaar zal ik actiever aan de slag gaan met het organiseren van dialogen en bijeenkomsten rondom 'dialoog/onderzoekend leren in het onderwijs'. Wanneer hier meer over bekend is kun je uiteraard een mailtje van me ontvangen als je dit interessant vind? Daarbij kunnen we altijd nog een losse afspraak inplannen; beide ideeen lijken me leuk in ieder geval.
Bedankt voor je aandacht tot nu toe en ik zie je antwoord graag tegemoet.
Wat leuk om je antwoord op je blog terug te lezen! Een originele manier die geheel past in 'de dialoog' ;) Het lijkt me leuk om een keer mondeling van gedachte te kunnen wisselen. Je expertise in de dialoog spreekt me aan en ik denk dat onze beide visies goed samen vallen om een verrijkende ontmoeting te realiseren. Verderop in dit jaar zal ik actiever aan de slag gaan met het organiseren van dialogen en bijeenkomsten rondom 'dialoog/onderzoekend leren in het onderwijs'. Wanneer hier meer over bekend is kun je uiteraard een mailtje van me ontvangen als je dit interessant vind? Daarbij kunnen we altijd nog een losse afspraak inplannen; beide ideeen lijken me leuk in ieder geval.
Bedankt voor je aandacht tot nu toe en ik zie je antwoord graag tegemoet.
De dialogen en bijeenkomsten rondom 'dialoog/onderzoekend leren in het onderwijs zie ik met groot interesse tegemoet.
Last but zeker not least ontving ik de bijdrage van Joost Burger welke hij op het blog met ons wil delen.
Ha Joop,
Hierbij mijn gastblog
Waarom de dialoog 'interesting' is..
Ik sprak met Joop Boukes over de dialoog op het
strand van Scheveningen. Joop zag voetsporen van blote voeten, en deelde dat
met mij, en ik dacht 'interesting'. Op hetzelfde moment vroeg Joop me 'niet
toevallig' waarom ik zo vaak 'interessant' zei.
Toen hij mij vroeg om een gastblog te schrijven leek me dat
een interessant uitgangspunt, waaruit zich dingen zouden kunnen ontvouwen
(waarover later meer).
Het idee van je oordeel uitstellen, ik denk vaak
'interesting' is erg belangrijk. Het doet me denken aan Edward de Bono's woord
'po', een alternatief voor 'yes' en 'no', met de betekenis van possible. In
creatieve processen, waar ik al meer dan 20 jaar mee bezig ben heeft me dit
veel gebracht.Wat ik nu probeer uit te leggen heeft hetzelfde effect,
alleen op een grotere schaal en in het echte leven.
Voor mij staat 'interesting' voor het uitstellen van je
oordeel. Dit idee is belangrijk in dialoog, en is één van de aspecten die me
erg geraakt heeft. Sinds ik meer 'dialogisch ben' of 'de dialoog leef', heb ik
ervaren dat het uitstellen van mijn oordeel mij veel dingen gebracht heeft.
Ik merk bijvoorbeeld dat ik opener ben. Een soort
ontspannenheid in een situatie waar ik me vroeger niet op mijn gemak gevoeld zou
hebben, leidt tot een onderzoekende, nieuwsgierige houding.
Een ander effect is dat ik 'door mensen heen kan kijken'
zoals ik het vaak formuleer. Ik krijg makkelijker zicht op en een gevoel bij
ontmoetingen, en onderzoek ook vaak wat ik tegenkom, waarbij ik een diepere
laag kan raken.
Daarnaast is een fascinerend effect 'het ontvouwen'. David
Bohm spreekt over het 'enfolded' zijn van dingen, en beschrijft een ongedeeld
universum waarin alles in zichzelf besloten is. Door meer dialogisch te zijn,
met name door mijn oordeel uit te stellen merk ik dat allerlei processen zich
op een natuurlijke manier ontvouwen.
En dat proces van ontvouwen is op zichzelf al 'very
interesting' als ervaring. Mijn dochter zegt vaak als ik haar vraag hoe iets
was eel anders dan ik dacht'. Ik denk 'interesting' en weet dat dat geen toeval
is, Dat heet dan weer synchroniciteit..
Bijgaand een afbeelding voor erbij, een zelfportret met
Lego.
Ik ga graag in dialoog via @joostburger op twitter,
Geen opmerkingen:
Een reactie posten