Bij dialoogcoaching staat het gesprek centraal, en niet de afzonderlijke personen. Gebaseerd op onder meer het gedachtegoed van Appreciative Inquiry, kijkt een coach vooral naar wat goed gaat in een gesprek. Tijdens een nabespreking met alle gesprekspartners bespreekt de coach wat ieder voor zich en wat men als groep kan doen om dergelijke dialoogvaardigheden vaker, eerder, met lastige(re) gesprekspartners en/of in meer complexe situaties te vertonen. Er is bij deze vorm van coaching geen sprake van een traditionele relatie.
Waar het de dialoogcoach om gaat is dat de
gesprekspartners alles uit de kast halen om
een goede dialoog met elkaar te voeren.
De dialoogcoach kan aanwezig zijn bij een
gesprek en tussentijds of direct aansluitend
op het gesprek aanwijzingen, feedback en
tips geven. Een gespreksduo of -groep kan
ook een conversatie op video (laten) opnemen
en de coach de beelden toesturen. De
coach selecteert dan fragmenten uit de opname
die de moeite van het nabespreken
waard zijn.
Beide varianten hebben voor- en
nadelen . Wanneer dialoogcoaching
gebeurt op basis van videobeelden,
kunnen eventuele voor- en nabesprekingen
ook op video worden opgenomen. Je
maakt dan gebruik van het zogenaamde
Droste-effect, waarbij praten over dialoog een te analyseren dialoog op zich wordt.
Dit kan het leereffect van dialoogcoaching
verder versnellen.
Een dialoogcoachsessie neemt meestal een
tot anderhalf uur in beslag. Desgewenst
kan de dialoogcoach ook samen met de
gesprekspartners het gesprek voorbereiden.
Dit kan gezamenlijk of met iedereen
afzonderlijk.
In geval van het laatste, gaat
de regel van de evenredige verdeling van
aandacht op. Wenst één gesprekspartner,
bijvoorbeeld de leidinggevende, een voorbespreking met de coach, dan krijgt
de ander, bijvoorbeeld de medewerker,
automatisch ook een voorbespreking. Zo
blijft de coach in het neutrale midden staan
en hebben alle gesprekspartners een even
grote kans om optimaal gebruik te maken
van de coach.
Belangen verbinden, conflicten voorkomen
Dialoogcoaching is uitermate geschikt om
in te zetten in situaties waarbij er sprake
is van tegengestelde belangen, gecombineerd
met de wens om deze belangen
met elkaar te verbinden. Bij plannings-,
voortgangs- en coachingsgesprekken en
ook bij teamoverleggen is dit meestal het
geval. Dialoogcoaching leent zich – hoewel
losjes gebaseerd op mediation – niet direct
voor het oplossen van arbeidsconflicten Het is er vooral op gericht om arbeidsconflicten
te voorkomen. Een gecertificeerde
mediator en deelnemer aan een
train-de-traineropleiding dialoogcoaching
typeerde dialoogcoaching als ‘mediation
light’: dialoogcoaching maakt gebruik van
mediationtechnieken, maar is minder sterk
geprotocolleerd dan mediation.
Creatieve dialoog
Een dialoogcoach kan een gesprek op veel
manieren observeren en analyseren. Een
goed gesprek over werk en ontwikkeling,
waarbij verschillende belangen worden
besproken, heeft immers vele ingrediënten
(open vragen, oprechte interesse, echt contact
maken, enzovoort).
Deze ingrediënten
verschillen bovendien per organisatie en
gesprekstype. De dialoogcoach probeert
in alle gevallen met feedback en tips meer
creatieve dialoog tussen gesprekspartners
te stimuleren. Naast de basale communicatievaardigheden
van luisteren, samenvatten
en doorvragen (LSD) wordt een creatieve
dialoog gekenmerkt door een mix van harde en zachte aspecten. Gratton & Ghoshal
(2002) werken deze aspecten uit in een
gespreksmodel met twee assen: analytische
rationaliteit en emotionele authenticiteit
(zie figuur ).
Analytische rationaliteit blijkt bijvoorbeeld
uit het uitspreken van een helder doel
en een gespreksagenda, het vasthouden
van de rode draad in een gesprek en het
bewaken van de tijd. Emotionele authenticiteit
komt tot uiting in het uitspreken
van gedachten en gevoelens, het tonen
van respect en het geven van persoonlijke
voorbeelden. Een gesprek zonder emotionele
authenticiteit is zielloos, saai en taai en doet weinig tot niets voor de onderlinge
band tussen gesprekspartners. Een gesprek
zonder analytische rationaliteit is intiem,
knus en gezellig, maar leidt zelden tot concrete
resultaten en afspraken.
Waarom noemen we een gesprek met een
goede mix tussen ratio en emotie een creatieve
dialoog? Omdat er tijdens zo’n dialoog
door ‘de interactie tussen de gesprekspartners’
iets nieuws ontstaat. Het ene goede
idee leidt tot het andere, of het ene matige
idee leidt tot een volgend beter idee (Doosje
& De Groot, 2011). De gesprekspartners
hebben een goede chemie, en dagen elkaar
uit tot nieuwe gedachten en ander gedrag.
Een creatieve dialoog voegt de meeste
waarde toe aan een organisatie en aan een
individu. Er zijn geen verborgen agenda’s, er
is helderheid over verschillende en overlappende
belangen en er is sprake van gelijkwaardigheid
tussen de gesprekspartners.
Gelijkwaardigheid lijkt in schril contrast te
staan met de hiërarchische relatie tussen
leidinggevende en medewerker. Er is echter
een belangrijk verschil tussen gelijkwaardige
posities en een gelijkwaardige opstelling.
Een creatieve dialoog kenmerkt zich
door een gelijkwaardige opstelling van de
gesprekspartners, ongeacht hiërarchische
verschillen. Dat zie je bijvoorbeeld aan een evenredige beurtverdeling, het samen
bepalen en bewaken van de agenda en de
tijd, het over en weer stellen van vragen,
het tonen van respect en het uitstellen van
oordelen over elkaars input.
Een creatieve dialoog zegt ook iets over de
wijze waarop gesprekspartners met elkaar
onderhandelen. Een probleemoplossende
onderhandelingsstijl (De Dreu, 2008) helpt
om te komen tot maatwerkafspraken over
werk en ontwikkeling. Probleemoplossende
gesprekspartners houden het eigen én
andermans belang in de gaten. In plaats
van touwtrekken en de koek te verdelen,
puzzelen zij samen aan oplossingen om de
koek te vergroten. Zo kan het toestaan van
een dag thuiswerken voor de medewerker
een betere balans tussen werk en privé
opleveren. Voor de werkgever levert het
een meer gemotiveerde medewerker op
die productiever zijn tijd weet te benutten,
bijvoorbeeld door ‘concentratieklussen’ op
de vaste thuiswerkdag te doen.
Tot slot
Het verbeteren van dialoog op de werkvloer
vraagt om een gelijkwaardige en gezamenlijke
inspanning van alle betrokken
partijen: leidinggevenden en medewerkers.
Het ontwikkelproces dat deelnemers aan
dialoogcoaching met elkaar doormaken,
versterkt hun dialoogvaardigheden en hun
onderliggende band. Het laatste werkt door
op het onderlinge vertrouwen, een niet te
onderschatten voorwaarde voor het maken
van win-win-winafspraken. Dialoogcoaching
is meer dan een ‘trucje’: het is een
middel om daadwerkelijk te komen tot
meer volwaardige werkrelaties, verbeterde prestaties en duurzame inzetbaarheid.
Kortom: ga in gesprek over het gesprek.
(Bron: In gesprek over het gesprek)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten