Spread the word!

Het delen van de berichten op dagelijksedialogen wordt erg gewaardeerd! Spread the word of dialogue.

vrijdag 4 april 2014

Dag 94 - De kracht van verbinding

De basisprincipes van verbinden zijn eenvoudig én niet simpel. Transparant zijn over en gaan staan voor waar je op dit moment van je leven bent klinkt wel erg gemakkelijk. Uiten wat er in je leeft ook. En toch is dat precies waar het creëren van verbinding start. Datgene voor het voetlicht brengen waarvan je vanbinnen weet dat het er is.

Dat betekent dat je ruimte moet bieden aan ‘niet-begrijpen’, ‘niet-beheersen’ en ‘niet weten’. Dat je met een open houding de dialoog aangaat. Dat je in oplossingen denken loslaat. Dat je in het ‘hier en nu’ aandacht schenkt aan wat er is. Paradoxaal genoeg is ‘niet-weten’ de weg naar nieuwe inzichten en groei. Om de expliciete en impliciete kennis die er aanwezig is te kunnen hanteren, is het nodig om open staan voor datgene wat nog niet concreet aanwezig of benoemd is. Om de chemie van het moment te gebruiken. Om het proces te managen van verschil en verbinding.
(Bron: De kracht van verbinding, Ellie van der Est)

De komende drie dagen zal ik niet kunnen schrijven aan dit Blog. Een korte trip naar Venetië met vrouw en kind staat op de agenda. Quality time met het gezin.
Op mijn vraag binnen mijn netwerken of er mensen genegen zijn deze drie dagen te willen vullen, kwamen positieve reacties en ik voel me daardoor heel erg verbonden.
Ik laat me verrassen dinsdag met hun bijdragen en ben heel nieuwsgierig. Fijn weekend allemaal!

De verbinding is waar
hemel en aarde elkaar 
raken daar

Waar het water oplost 
in de verte van de horizon
het punt waar 
de werkelijkheid verdwijnt
steeds opnieuw de dag verschijnt


Verbonden zoals de avond en de nacht 
door vriendschap en vertrouwen
zachtheid en kracht
Eenvoud in van elkaar houden 

 Verbinding is draadloos contact 
 in gedachten aanwezig blijven 
 vertrouwen en vriendschap 

Verbinding is een onzichtbaar koord 
dat verband legt tussen geest
hand en hart 
een verbond tussen twee mensen

Verbinding slechts het woord 
Eenmaal gevonden 
Onverbrekelijk verbonden                                           


Vrij vertaalt naar - Schrijver: Willy Vittali



Op de valreep (vanuit de reeds aanwezige verbinding) een kort vragend gastblog van Joost Burger.



Intenties zijn belangrijk in dialoog. Ik merk meer en meer dat het proces van het bepalen van de intentie zich steeds verder aan het ontwikkelen is.
Ik wil jullie graag een kijkje in mijn keuken geven, en ben benieuwd naar jullie ervaringen.
In een recente dialoog die ik samen met Isabelle Peper begeleidde hadden we een interessant proces. 
Het is een soort fijnslijpen waarbij je als een puntenslijper het potloodje steeds kleiner en steeds scherper maakt. Scherper om de juiste intentie neer te zetten, waar voldoende open ruimte in zit en die onderzoeken stimuleert. 
Meestal iets abstracter (of dat komt omdat ik daarvan houd). Vaak korter. Een paar worden. Een soort haiku, of een zen koan. Het werd 'Wat doet ertoe in overvloed'. 
Ik merk zelf dat ik vaak switch van Nederlands naar Engels om te kijken hoe het voor mij persoonlijk voelt. 'What matters in abundance'

In de volgende dialoog, waarin ik zelf de intentie kon bepalen, plopte de avond van te voren het idee van 'experiencing heart 2 heart communication'. 
Eerst dacht ik dat dit was ingegeven door de context, de dialoog was een workshop in de chisparks conferentie. CHI staat voor Computer Human Interaction. Ik had er geen moment over nagedacht om ook een Nederlandse intentie te maken.
Bij de start van de dialoog merkte ik dat een van de deelnemers alleen Engels sprak, dus spraken we af dat Engels de voertaal was in de dialoog.
Tijdens de dialoog merkte ik dat ik beïnvloed werd door een onrustigheid in mezelf. Ik was de dagen voor de dialoog in een lastig dilemma terecht gekomen waarin ik merkte dat communiceren van hart tot hart lastig bleek. Kennelijk was dat waar de intentie vandaan gekomen was. Ik had een verlangen naar de heart to heart communicatie,

Ik dacht toen 'INTERESTING!'

Een paar principes waardoor ik me laat leiden bij het formuleren van een intentie:
1 Ik weet het als we de goede intentie te pakken hebben
2 There is a time and place for everything
3 Als de intentie gewijzigd moet worden kan dat in aanmerking genomen 1 en 2 :)

Ik benieuwd naar jullie ervaringen.

Joost Burger  http://ideekweker.nl/


Geen opmerkingen:

Een reactie posten