Spread the word!

Het delen van de berichten op dagelijksedialogen wordt erg gewaardeerd! Spread the word of dialogue.

dinsdag 18 maart 2014

The Connected Leader uses dialogue

Volgens managementgoeroe Emmanuel Gobillot is het verbinden van organisatie, medewerkers en klanten de belangrijkste rol van de leider. Over het leggen van deze verbindingen heeft Gobillot een bestseller geschreven: The Connected Leader.
Ook als communicatieprofessional leg je verbindingen tussen de directie en de werkvloer en stimuleer je het voeren van de dialoog in je organisatie. En je legt verbindingen tussen de organisatie en haar klanten en medewerkers. Hiermee ondersteun je het management in jouw organisatie. Daarom is het gedachtegoed van managementconsultant Emmanuel Gobillot interessant.

Bedrijven zijn ontkoppeld
 Volgens Gobillot bestaat elke onderneming uit twee organisaties: de formele en de ‘echte’:
•De formele organisatie bestaat uit de structuur, de processen en de regels. Die heb je nu eenmaal nodig.
•Maar aan de andere kant is er de echte organisatie: het complex van community’s en sociale netwerken, dat de levensader van bedrijven is.

In veel bedrijven negeren leiders de echte organisatie en zorgt de formele organisatie vooral voor barrières
Emmanuel Gobillot
tussen leidinggevenden en medewerkers en tussen de organisatie en haar klanten. Dat beperkt de organisatie in haar effectiviteit en zorgt ervoor dat ze steeds verder verwijderd raakt van het ‘echte leven’. En dat zorgt voor stagnatie in de groei, weinig bevlogen medewerkers en ontevreden klanten.

Succesvolle leiders maken een verbinding tussen de twee organisaties en tussen de onderneming en de klanten en creëren zo een waardevolle community.

Verbindingen leggen
Verbindingen leggen is volgens Gobillot de belangrijkste taak van de leider. Wil een leider effectief zijn, dan focust hij op relaties en niet op de structuren van de formele organisatie.
Een werkelijk effectieve organisatie is een gemeenschap van individuen die samen iets willen creëren, geen samenraapsel van ingehuurde krachten die braaf doen wat ze gezegd wordt.

Succesvolle leiders staan aan het hoofd van gezonde community’s, die optimaal gebruikmaken van hun menselijk potentieel.‘We moeten bedrijven en dat waar ze voor staan weer verbinden met wat wij als mensen willen, binnen en buiten de organisatie,’ zegt Gobillot. ‘Leidinggevenden moeten verbindingen maken met klanten én met medewerkers, zodat wat bedrijven doen weer betekenis krijgt in plaats van ontkoppeld te zijn van het echte leven.’
Met deze visie lijkt Gobillot een ‘softie’, maar de grote organisaties waarmee hij heeft gewerkt weten wel beter. Ook in de wereld van de multinationals blijkt deze innovatieve aanpak beter te werken, omdat het aanwezige potentieel bij leiders en medewerkers een stuk beter wordt benut.

Ander leiderschap vereist in ‘menseneconomie’
Gobillot is van mening dat deze op netwerken gebaseerde vorm van leiderschap nodig is in de huidige ‘menseneconomie’ – die in de plaats is gekomen van het massaconsumentisme. In de moderne economie bepaalt niet meer alleen het bedrijfsleven wat we kopen, maar heeft de consument daar steeds meer invloed op. In deze nieuwe, transparante economie zijn mensen  steeds vaker op zoek naar de meerwaarde van producten en diensten. Wat sluit het beste aan bij hun levensstijl? Ook medewerkers kiezen steeds vaker voor organisaties die aansluiten bij hun persoonlijke doelstellingen. Mensen voelen zich nu eenmaal het beste als ze betrokken zijn bij een organisatie die een breder doel heeft dan alleen geld verdienen.

Als je een ‘waardevolle community’ wilt beginnen met je medewerkers en je klanten, dan moet je volgens Gobillot aan drie voorwaarden voldoen:
•vertrouwen creëren;
•betekenisgeving: helder maken waar de organisatie voor staat;
•de dialoog aangaan.

De eerste voorwaarde: vertrouwen
Gobillot: ‘Je gaat geen relatie aan met een partij die je niet vertrouwt. Mensen denken vaak dat het jaren duurt om een vertrouwensrelatie op te bouwen, maar dat is een misvatting. Van nature vertrouwen we elkaar, maar we moeten leren dat vertrouwen te re-creëren. We creëren vertrouwen door mensen sterker te maken, door anderen te helpen, door onze beloftes na te komen.
Vertrouwen is de lijm die een community bijeenhoudt. Als er vertrouwen is, kun je prima leidinggeven aan mensen die niet elke dag op kantoor zijn of die zelfs over de wereld verspreid werken. Je kunt een bedrijf leiden in Hongkong, terwijl je in Londen zit. Dan moet er dus vertrouwen zijn.’

De tweede voorwaarde: betekenisgeving 
De tweede voorwaarde voor het creëren van een waardevolle community is ‘betekenisgeving’: duidelijk maken waar je als organisatie voor staat. Het hoeft volgens Gobillot geen allesomvattende visie of missie te zijn:
‘Het gaat om het alledaagse bewustzijn, over wat je samen wilt bereiken. Die helderheid is wat in het leger ‘the commander’s intent’ wordt genoemd.
Men denkt dat het leger zeer gedisciplineerd is, dat het precies weet wat het doet. Maar dat is niet zo. Je kunt de beste strategie van de wereld bedenken, zodra je het veld in gaat doet de vijand altijd iets anders dan wat je had verwacht. Dan is je strategie dus waardeloos. Vandaar de ‘commander’s intent’: hij geeft aan wat het doel is en vervolgens laat hij zijn mensen hun gang gaan. Zij werken in het veld, zij zien wat er gaande is en kunnen daar creatief op inspelen. We moeten als bedrijf dus duidelijk maken waar we voor staan. Dan kunnen onze medewerkers aan de slag.’

De derde voorwaarde: dialoog
Vertrouwen is de bouwsteen. Betekenis geeft ons het doel. En tenslotte hebben we dialoog. Gobillot: ‘Bij bedrijven gaat het altijd om actie, discussies zijn zonde van de tijd. Met actie wordt geld verdiend. Maar dialoog ís actie. Het proces van dialoog houdt de gemeenschap op de lange duur bij elkaar. De dialoog verheldert onze respectievelijke posities.
Als je deze drie dingen samenbrengt, los je de grootste problemen op. Dan kun je ineens samen met je medewerkers en je klanten aan de slag. Je hebt dialoog en nabijheid nodig en daarbij kan technologie ons helpen, want het kan ons dichter bij elkaar brengen.’

Wie is Emmanuel Gobillot?
Emmanuel Gobillot (39), een Fransman die in Londen woont, begon zijn carrière als leidinggevende in de financiële wereld. Hij was als programmamanager betrokken bij het eerste Engelse internet-relatiemanagementprogramma voor financiële dienstverleners. Als consultant bij Hay Group, een consultancybedrijf met vestigingen over de hele wereld, werd hij hoofd van de Consumer Sector Consulting, waarna hij werd benoemd tot directeur van Leadership Services.
Na het wereldwijde succes van zijn boek The Connected Leader adviseert Emmanuel Gobillot organisaties over de hele wereld op het gebied van leiderschap, vernieuwing, groei en cultuurverandering.
(Bron: de communicatiedesk )


Geen opmerkingen:

Een reactie posten