Spread the word!

Het delen van de berichten op dagelijksedialogen wordt erg gewaardeerd! Spread the word of dialogue.

woensdag 19 maart 2014

Dialoog in een Mytylschool

Wat een boeiende dag vandaag! Op het programma stond het vormgeven van een studiedag voor docenten van een mytylschool in Leiden. Dialoog gebruiken geeft docenten de mogelijkheid leerlingen, ook als zij een meervoudige handicap hebben, te stimuleren hun stem te laten horen. Waarom dat belangrijk is? Omdat de dialoog binnen het onderwijs leerlingen de kans geeft hun visie en hun gedachten te delen en daar over in gesprek te gaan. Ik zal later eens uitleggen wat er allemaal in de hersenen van jongeren in de jong-adolescentie gebeurt, maar dat is veel. Vooral het activeren van de neo-cortex is van doorslaggevend belang voor kinderen in hun ontwikkelingsfase. Hun denken heeft stimulans nodig en dat gebeurt door ze dingen te vragen, ze uit te dagen over dingen na te denken.

Enthousiaste docenten tijdens de World Café
Juist bij jongeren met een meervoudige handicap is actief aan de gang gaan met alle vaardigheden die toewerken naar (enige mate) van zelfsturing de dialoog als benaderingsvorm cruciaal.
Het programma was intensief en ik wist eigenlijk al van te voren dat de deelnemende docenten gebombardeerd zouden worden met vooral de onderbouwende theorie, maar ik wist, na overleg, dat voor beide deelnemende teams de mogelijkheid werd gegeven om een vervolgtraining te plannen. Deze vervolgtraining wordt dan vormgeven met de betreffende team.
Op deze dag hebben we de volgende thema's de revue laten passeren:
09.30 uur Inleiding van de dialoog met aansluiting op ontwikkeling van de jong-adolescent/ puber
10.30 uur Dialoog en zelfsturing op weg naar (beperkte) autonomie vanuit identiteitsontwikkeling
11.15 uur Dialoog over identiteitsontwikkeling (in viertallen)
11.45 uur Plenaire terugkoppeling van uitkomsten
12.00 uur Dialoog en pathologie
12.30 uur Lunch & dialoog (met elkaar in gesprek tijdens de lunch om te onderzoeken waar/ wanneer  binnen de Thermie mogelijkheden voor de dialoog zijn)
13.15 uur Dialoog en team, krachten die elkaar versterken/ verzwakken
13.45 uur World Café dialoog over implementatie dialoog/ verbeteren  interactie/ samenwerking (in 4 subgroepen die rouleren)
14.45 uur Terugkoppeling uitkomsten/ inzetten veranderingen
15.00 uur Programma-borrel (onderdeel van het dagprogramma)


Een vol programma waar door de deelnemers op een zeer actieve manier mee werd omgegaan. Het inzicht dat deze kinderen vanuit hun identiteitsontwikkeling gebaat zijn bij een dialogische benadering gaf een ongelooflijke boost aan de dynamiek binnen de deelnemersgroep. Mensen werden enthousiast en zagen in dat hun vaak overdreven bemoederende houding de kinderen vaak niet helpt, sterker nog achteruit helpt. De Thermiek. Een prachtige metafoor voor waar de school voor staat. Omhoog cirkelen naar grote hoogte. Maar we moeten ook reëel zijn. Deze kinderen zullen ook de rest van hun leven wind tegen hebben. Hun handicaps zorgen daarvoor. Ik leg uit dat deze tegenwind minder hinderlijk kan worden door ze wat aerodynamischer te maken en dat doe je door ze te benaderen (waar mogelijk) vanuit dialoog. Maak dingen bespreekbaar, ook (en vaak juist) als ze lading hebben, moeilijk bespreekbaar zijn.
Ik ben heel moe, heb alles geven, maar het was het meer dan waard. En wat ben ik weer blij met de naam van mijn website, mens in dialoog. Ook in deze wind-tegen kinderen zit een mens. Een mens waar ik samen mee wil onderzoeken, kijken wat de beperkingen en mogelijkheden zijn. Een bevoorrecht mens ben ik. Wordt vervolgd dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten