Enthousiaste docenten tijdens de World Café |
Het programma was intensief en ik wist eigenlijk al van te voren dat de deelnemende docenten gebombardeerd zouden worden met vooral de onderbouwende theorie, maar ik wist, na overleg, dat voor beide deelnemende teams de mogelijkheid werd gegeven om een vervolgtraining te plannen. Deze vervolgtraining wordt dan vormgeven met de betreffende team.
Op deze dag hebben we de volgende thema's de revue laten passeren:
09.30 uur Inleiding van de dialoog met aansluiting op ontwikkeling van de jong-adolescent/ puber
10.30 uur Dialoog en zelfsturing op weg naar (beperkte) autonomie vanuit identiteitsontwikkeling
11.15 uur Dialoog over identiteitsontwikkeling (in viertallen)
11.45 uur Plenaire terugkoppeling van uitkomsten
12.00 uur Dialoog en pathologie
12.30 uur Lunch & dialoog (met elkaar in gesprek tijdens de lunch om te onderzoeken waar/ wanneer binnen de Thermie mogelijkheden voor de dialoog zijn)
13.15 uur Dialoog en team, krachten die elkaar versterken/ verzwakken
13.45 uur World Café dialoog over implementatie dialoog/ verbeteren interactie/ samenwerking (in 4 subgroepen die rouleren)
14.45 uur Terugkoppeling uitkomsten/ inzetten veranderingen
15.00 uur Programma-borrel (onderdeel van het dagprogramma)
Een vol programma waar door de deelnemers op een zeer actieve manier mee werd omgegaan. Het inzicht dat deze kinderen vanuit hun identiteitsontwikkeling gebaat zijn bij een dialogische benadering gaf een ongelooflijke boost aan de dynamiek binnen de deelnemersgroep. Mensen werden enthousiast en zagen in dat hun vaak overdreven bemoederende houding de kinderen vaak niet helpt, sterker nog achteruit helpt. De Thermiek. Een prachtige metafoor voor waar de school voor staat. Omhoog cirkelen naar grote hoogte. Maar we moeten ook reëel zijn. Deze kinderen zullen ook de rest van hun leven wind tegen hebben. Hun handicaps zorgen daarvoor. Ik leg uit dat deze tegenwind minder hinderlijk kan worden door ze wat aerodynamischer te maken en dat doe je door ze te benaderen (waar mogelijk) vanuit dialoog. Maak dingen bespreekbaar, ook (en vaak juist) als ze lading hebben, moeilijk bespreekbaar zijn.
Ik ben heel moe, heb alles geven, maar het was het meer dan waard. En wat ben ik weer blij met de naam van mijn website, mens in dialoog. Ook in deze wind-tegen kinderen zit een mens. Een mens waar ik samen mee wil onderzoeken, kijken wat de beperkingen en mogelijkheden zijn. Een bevoorrecht mens ben ik. Wordt vervolgd dus.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten