Spread the word!

Het delen van de berichten op dagelijksedialogen wordt erg gewaardeerd! Spread the word of dialogue.

woensdag 1 januari 2014

Dagelijkse dialogen 2014 op weg

De eerste dag. Plan is om een half jaar lang elke dag een stukje te schrijven over mijn dagelijkse dialogen. Soms zal dat een innerlijke dialoog zijn die ik deel, een andere keer een dialoog met iets of iemand anders. Iets of iemand anders omdat ik inmiddels beter ben gaan begrijpen dat je ook met je omgeving, dieren en flora een dialoog kunt hebben. Deze zijn wel anders maar niet minder boeiend. Ook zou ik in dialoog willen met mensen die ik ken via de social media. Niet echt ken dus, maar mensen die ik volg (of zij mij) of mensen die via facebook al de titel vriend hebben. Wie zijn deze mensen, wat beweegt ze en waar worden zij enthousiast van en waarom? Allemaal vragen die langs zullen komen. Collega's, vrienden, familie of passanten, allemaal zullen ze de revue kunnen passeren. Ik dacht gisteren al gespannen aan deze start en zag mezelf al schrijven over de geldverslindende culturele massahysterie die vuurwerk heet of over de homofobie die toch maar weer steeds de kop op steekt in de wereld, maar nee. Ik wil schrijven over wat mij op deze dag bezig hield, waar mijn gedachten mee belast waren en wat dit deed met mijn dialogische perspectief, waar ging ik mee in dialoog?
Vandaag was ik in dialoog met mijn boekenkast. Niet belast met een kater of vermoeidheid van oud en nieuw voelde ik een sterke behoefte mijn "kantoor"op orde te brengen en dan met name mijn boekenkast. Veel boeken en mappen leur ik al jaren met me mee, van huis naar huis en van doos naar doos. Welke boeken wil nu echt houden om terug te kunnen lezen of zelfs overnieuw. Ik merkte dat wanneer ik me echt concentreerde de boeken bijna konden zeggen wat de bedoeling was. De eerste selectie was snel gemaakt. Gnostiek, psychologie, ontwikkeling van de adolescent en probleemgedrag, moestuin, spiritualiteit en dialoogboeken stonden al snel geordend met de ruggen naar me toe in de schone boekenkast. Lastiger was het met de Paulo Coelho, romans, zeilen, outdoor, survival en andere boeken. De stapel met boeken die me niet meer enthousiast konden bewegen ze te laten staan groeide gestaag en uiteindelijk is de boekenkast gevuld met literatuur en naslagwerken die mij dit jaar weer zullen kunnen inspireren en enthousiasmeren.
Ik ben benieuwd wat deze dagelijkse dialogen me gaan brengen. Wie en wat  ik ga ontmoeten. Morgen gaan we verder en oh ja, voor wie het leest. Ik wens je een super gezond 2014 en vooral de belevenis om met alles en iedereen verbonden te zijn.

1 opmerking:

  1. Goed zo Joop, het begin is er. Op naar een mooi jaar!!! XX

    BeantwoordenVerwijderen