Spread the word!

Het delen van de berichten op dagelijksedialogen wordt erg gewaardeerd! Spread the word of dialogue.

zaterdag 14 juni 2014

Dag 165- Debat en dialoog vullen elkaar aan!?

Als surfend kwam ik ( een dag te laat ivm de walgelijk mooie wedstrijd van Nederland) een reactie tegen op een artikel van Chris Bos van Hans van Meeteren. Onderaan het artikel reageerde Chris Bos weer terug op de bijdrage van van Meeteren en deze deel ik graag omdat het laat zien hoe eea zich tot elkaar verhoudt. Debat en dialoog vullen elkaar aan!? Lees eerst het artikel HIER.

Reactie van Chris Bos
Het is verleidelijk om de reactie van Van Meeteren op mijn artikel'Van debat naar dialoog' te weerleggen en daarmee, zoals Van Meeteren zelf ook verwacht, het debat met hem aan te gaan.
Het gevolg daarvan is dat je het of me t mij eens bent of met Van Meeteren. Ik wil me echter niet laten verleiden tot het debat, niet omdat ik het debat afkeur maar omdat ik wil voorkomen dat ik van zowel mijn eigen opvatting als van die van Van Meeteren een karikatuur maak.
Als ik de reactie van Van Meeteren op mijn artikel lees, is er veel waar ik het van harte mee eens ben. Ook ik vind dat het debat soms functioneel is, ook als onderdeel van het mediationproces. Een debat creëert helderheid, legt tegenstellingen bloot en geeft de mediator (en de partijen) inzicht in de kern van het conflict.
Het debat is vaak ook de katalysator van de dialoog. Als het debat binnen een mediationgesprek wordt gevoerd of, zoals Van Meeteren bepleit, zelfs wordt aangemoedigd, is het ook noodzakelijk dat er een ommekeer komt. Op een gegeven moment zal zich het 'wonder' dat partijen zich 'oorlogsmoe naar de dialoog bewegen moeten plaatsvinden.
Blijkbaar zijn Van Meeteren en ik het er dus ook over eens dat het star vasthouden aan het debat niet vruchtbaar is. Een mooi voorbeeld van de wijze waarop debat en dialoog elkaar constructief kunnen
opvolgen vinden we in de politiek: debatteren in verkiezingstijd (geeft immers helderheid aan de kiezers) en de dialoog voeren tijdens de formatie (maakt verbinding mogelijk).
Uiteindelijk zou het zo moeten zijn dat partijen zelf bepalen of ze met elkaar communiceren in de vo¡m van het debat of die van de dialoog. In conflicten waarin partijen zelf aangeven dat het goed is als de waarheid eens op tafel komt, hoe confronterend die 'waarheid' ook moge zijn, kun je je ai'ragen waaraan de
mediator het recht zou moeten ontlenen om partijen daarvan te weerhouden. Het is juist de professionaliteit van de mediator - ook dat ben ik met Van Meeteren eens - om ondersteunend te zijn in het proces waarbij de frustratie van het debat plaatsmaakt voor het verbindende of verzoenende gebaar van de dialoog. In
mijn artikel heb ik vooral duidelijk willen maken dat dat gebaar van verzoening en verbinding niet wordt gemaakt zolang de partijen met elkaar in debat zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten